Assalamu’alaikum wa rahmatullahi. Di sini dikongsikan penerangan tadabbur ayat 14 surah 2: al - Baqarah oleh Ustaz Abd Muein Abd Rahman.
Berikut ialah transliterasi dan makna ayat 14 Surah 2: al – Baqarah.
Transliterasi dan makna ayat 14 Surah 2 : al - Baqarah
(Mohon dibaca sambil merujuk al- Quran agar sebutan bacaan tepat. Jazakumullahu khairan)
a’uzu = Aku berlindung
bi = dengan
Allahi = Allah
min = daripada
asy- syaitani = syaitan
ar-rajimi = yang direjam.
wa = Dan
iza = apabila
laqu = mereka telah bertemu (dengan)
allazina = orang-orang yang
amanu = beriman
qalu = mereka telah berkata,
amanna = ‘Kami telah beriman.’
wa = Dan
iza = apabila
khalau = mereka telah bersendirian
ila = dengan
syayatini = syaitan-syaitan
him = mereka,
qalu = mereka telah berkata,
inna = ‘Sesungguhnya kami
ma’a = bersama (sependirian dengan)
kum = kamu semua,
innama = hanyalah
nahnu = kami
mustahzi-una = orang-orang yang berolok-olok.’ (14)
Dalam ayat 13, disebut orang munafik mengatakan orang beriman bodoh tetapi dalam ayat 14 disebut apabila orang munafik bertemu dengan orang beriman, mereka mengaku beriman disebabkan mereka ada penyakit takut kepada manusia.
Penyakit paling merbahaya ialah takut kepada manusia tetapi tidak takut kepada Allah.
Dan apabila orang munafik kembali kepada syaitan- syaitan mereka iaitu orang- orang kafir, mereka mengatakan mereka hanya berpura-pura beriman.
Syaitan ialah sifat, bukan makhluk.
Perkataan ‘syaitan’ berasal daripada perkataan ‘syatuna’ maknanya ‘ba’uda’ iaitu telah jauh.
‘Ba’idun’ atau ‘syaitan’ ialah orang atau makhluk yang telah jauh.
Jom kita perhatikan maksud ayat berikut yang jelas menunjukkan bahawa syaitan bukanlah makhluk tetapi sifat.
Dan seperti itulah Kami telah menjadikan bagi setiap Nabi itu suatu musuh, syaitan -syaitan (daripada jenis) manusia dan (daripada jenis) jin.
- ayat 112 surah 6: al- An’am.
Orang yang mengajak kepada kemungkaran ialah syaitan dan menjadi musuh kita. (walau pun kawan atau suami kita)
Sifat tercela orang munafik ialah mereka tiada pendirian.
Sama-samalah kita perhatikan maksud ayat berikut.
Tiada pendirian antara yang demikian itu (iman atau kafir), tidak kepada golongan ini (orang-orang beriman) dan tidak kepada golongan itu (orang-orang kafir).
- ayat 143 Surah 4: an-Nisa’.
Punca mereka tiada pendirian ialah mereka mencari redha manusia. Mereka juga berpihak kepada sesiapa yang boleh menguntungkan mereka dari segi material seperti tersebut dalam ayat berikut.
Dan daripada kalangan mereka ada orang yang mencela kamu tentang (pembahagian) zakat.
Maka jika mereka telah diberikan sebahagian daripadanya, mereka berpuas hati.
Dan jika tidak mereka diberikan sebahagian daripadanya, kemudian mereka menjadi marah.
- ayat 58 Surah 9 : at- Taubah.
Jom kita perhatikan maksud hadith berikut pula.
Daripada Abu Hurairah ra, beliau berkata bahawa Nabi saw bersabda:
Celakalah hamba dinar dan dirham dan qatifah dan khamishah.
Jika dia diberikan (benda-benda tersebut) dia berpuas hati, tetapi jika tidak diberikan, dia tidak berpuas hati.
- Hadith riwayat Bukhari no. 2886. Kitab 56 (Jihad), Bab 70.
Dalam hadith di atas, Nabi saw mencela orang yang menyembah selain daripada Allah tetapi bukan dalam bentuk berhala iaitu menjadi hamba wang dan pakaian mewah.
Ada juga orang yang menjadi hamba rumah, asyik kemas rumah sampai tak sempat nak lakukan amalan soleh. Atau pun menjadi hamba kereta, hamba pinggan-mangkuk, hamba telefon, hamba barangan antik, dsb
Tiada ulasan:
Catat Ulasan