Mencari Redha Ilahi


10 Mac 2024

Sabar

 Sabar seorang Yusuf (A.S) adalah sabar yang proaktif, sabar yang membuat beliau bertumbuh, bukan sabar yang membuat beliau melumpuh. Sabar yang meneguh, bukan sabar yg merapuh. Plot demi plot yang terbentang bukan SEKADAR cerita tentang suasana. 


Tetapi ianya adalah cerita yang MENUNJUKKAN PROSES. Ramai antara kita berada dalam proses yang sama. Dalam proses ini - ada pilihan yang terbentang. Sekali lagi, surah Yusuf mengajar kita tentang bagaimana MEMILIH PERSPEKTIF lantas BERSIFAT DECISIVE berlandaskan persepektif yang telah dipilih. Ini level juara, bukan level biasa-biasa. Nampak tulisan yang ditulis ini mungkin biasa-biasa, tetapi apabila dibentangkan faktanya daripada Al Quran, pasti kita ternganga. 


Memahami definisi sabar dari surah Yusuf akan menjadikan kita sosok yang fokus kepada wawasan akhirat. Akan menjadikan kita sosok yang SENYUM dan bahagia dalam sabar. Sosok yang MENIKMATI APA ITU SABAR. 


Sabar yang dinikmati adalah sabar yang akan tertulis sebagai ibadah, ianya sama sekali bukan sabar yang terjadi kerana mengalah atau hasil dari avoidant personality. Ya, anda baca dengan betul; “avoidant personality.” 


Bolehkah manusia depressed kerana bersabar? 


Jika dilihat dari konteks syarak; tidak. Sabar bukan punca depression, tetapi pendam - ya. Untuk sebahagian situasi, ada persamaan antara SABAR dan PENDAM. Tetapi pada makna yang lebih mendalam - kesan dan pelaksananaan keduanya adalah jauh berbeza. 


Apakah sabar membuatkan kita tidak bersedih dan sentiasa ceria? Tidak. 


Sabar bukan bermakna kita dismiss perasaan sedih atau perasaan itu sama sekali tidak wujud. Tetapi, sabar itu adalah sebuah emosi yang konstruktif dan DIREKTIF - iaitu sejenis sabar yang memang pasti “mengarahkan” jiwa kepada ALLAH. 


Kembali kepada ALLAH sebagai satu jalan transformasi diri. Di sini constant growth akan berlaku bagi orang yang bersabar dengan jalan yang benar dan akhirnya - berakhir di puncak kehidupan sebagai sosok penuh pengalaman, manfaat dan pengaruh iman ke atas orang lain. 


Banyak ayat Quran cerita tentang sabar. Hal ehwal sabar yang kita fahami tidaklah sebatas berdiam diri atau merelakan semua terjadi kerana kita “helpless”. Ia berbeza dengan definisi sabar yang Al Quran ajar. 


Jika definisi sabar kita adalah melahirkan orang yang layu, ini tidak benar. Sabar dalam Islam melahirkan karakter pahlawan. Sabar itu bukan sekadar pada iman atau berdiamnya tindakan, tetapi adalah pada pemikiran dan perspektif dalam memahami hikmah di sebalik kejadian. 


Apa yang ditulis ini bukanlah kata-kata kosong melainkan semuanya ada di balik Surah Yusuf. 


Jemput ke seminar Surah Yusuf untuk ketahui lebih mendalam. InshaALLAH, bukan kupasan Google atau dari buku sedia ada. 


Dengan izin dan bantuan ALLAH semata, saya akan berusaha sampaikan dalam bentuk yang relatable sehingga anda akan jatuh cinta dengan surah ini dan memandang erti sabar dan kehidupan tidak lagi seperti biasa, kerana ayat-ayat ALLAH itu sentiasa luar biasa. Saya sekadar penyampainya sahaja. InshaALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan