Mencari Redha Ilahi


25 Januari 2024

Taubat Nasuha

 Surah at Tahrim : Ayat [8]


Wahai orang-orang yang beriman! 

Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan 

" Taubat Nasuha", mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, ..........    ...........................................................


NOTA TADABBUR ⤵️

‼️WAHAI ORANG YANG BERIMAN SENGAJA ATAU TIDAK SENGAJA TIDAK AKAN SUNYI DARI  MELAKUKAN KESALAHAN.

 Maka PENTINGNYA UNTUK KITA BERISTIGFAR DAN BERTAUBAT.

 SATU TAUBAT YANG HEBAT IAITU TAUBAT NASUHA.

 

SYARAT  UNTUK CAPAI MARTABAT TAUBAT NASUHA 

TAUBAT YANG BETUL IKHLAS KEPADA ALLAH.

1️⃣ PERLU MENINGGALKAN DARI MELAKUKAN PERBUATAN DOSA  

2️⃣PERLU ADA RASA PENYESALAN.

3️⃣  BERAZAM UNTUK TIDAK KEMBALI MELAKUKAN  PERKARA TERSEBUT.

KALAU KITA BERHIJRAH KITA TIDAK MAHU LAGI KEMBALI KEPADA KEBURUKAN.

4️⃣MENINGGALKAN PENGARUH YANG BURUK DISEKELILING KITA.

CONTOH: JIKA KITA DIKELILINGI ORANG YANG BUAT RIBA , JAUHKAN. SUPAYA TIDAK TERPENGARUH , LAMA KELAMAAN MENJADI KEBIASAAN.

  SEANDAI ALLAH MENERIMA TAUBAT KITA, 

   SEOLAH-OLAH  DOSA ITU SUDAH TIADA LAGI. 

MAKA SESEORANG ITU 

 DIMASUKKAN KA SYURGA YANG SUNGAI MENGALIR DIBAWAHNYA.


Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H ) dalam Al-Wabil al-Soyyib:

"Apabila Allah mengkehendaki kebaikan untuk seseorang hambaNYA, maka Dia buka pintu taubat, pintu penyesalan, pasrah, kehinaan diri, bergantung harapan, memohon pertolonganNYA, pengembalian yang benar kepadaNYA, sentiasa merendahkan diri kepadaNYA, berdoa, mendekatkan diri kepada Allah dengan semampu mungkin.

Di mana kejahatan yang pernah dilakukannya menjadi sebab rahmat untuknya sehingga syaitan berkata: Alangkah baiknya jika aku biarkan dia dan tidak jatuhkan dia ke dalam maksiat"


Menulis Imam Nawawi dalam kitabnya yang terkenal, Riyadhus Salihin, dalam pendahuluan ketika menyusunkan hadith-hadith yang berkenaan dengan taubat. Kata beliau, berkata ulamak, "Taubat itu adalah wajib dari tiap-tiap dosa. Kalau dosa yang diperbuat itu adalah maksiat dari seorang hamba terhadap ALLAH SWT, yang tidak bersangkut sesama anak Adam, maka syarat taubat kepada ALLAH SWT itu tiga perkara. 

Pertama; berhenti daripada melakukan maksiat seketika itu juga. 

Kedua; merasa menyesal yang sedalam-dalamnya atas perbuatan yang salah itu. 

Ketiga; mempunyai tekad yang teguh bahawa tidak akan mengulanginya lagi. 


Kalau hilang salah satu daripada tiga syarat itu, tidaklah sah taubatnya. 


Sekiranya maksiat itu bersangkutan dengan sesama anak Adam, maka syarat taubatnya adalah empat perkara, iaitu: 

Pertama, kedua dan ketiga itu sama seperti syarat yang tadi, kemudian ditambah dengan keempat, iaitu melepaskan dengan sebaik-baiknya hak orang lain yang telah diambil. 

Jika hak orang lain itu ialah harta benda atau yang seumpamanya, maka segeralah mengembalikannya. 

Kalau menuduh atau memfitnah yang bukan-bukan, maka segeralah meminta maaf kepadanya. 

Kalau kesalahannya itu adalah mengumpat dibelakang, maka akuilah kesalahan yang dilakukan itu secara berterus terang dan kemudian  mintalah  maaf. 

Sebab itulah maka wajib baginya bersegera bertaubat dari sekalian dosa yang diingat ataupun yang tidak diingat". 

 

Ulamak-ulamak tasawuf banyak membuat kesimpulan tentang maksud taubat nasuha.


Sahabat-sahabat Rasulullah saw sejak Umar Al-Khattab, Abdullah bin Mas'ud, Ubay bin Ka'ab, Muaz bin Jabal sependapat bahawa erti taubat nasuha ialah taubat yang tidak mahu kembali lagi kepada kesalahan itu.


Al-Kabi mengertikan, "Taubat nasuha ialah menyesal dalam hati, minta ampun dengan lidah, berhenti di saat itu juga dari dosa tersebut dan meneguhkan azam tidak hendak mendekat ke sana lagi".


Said bin Jabair berkata, "Taubat nasuha ialah yang diterima ALLAH SWT. Untuk diterima taubat itu hendaklah memenuhi tiga syarat. 

Pertama, takut kalau2 taubat tidak akan diterima. Kedua, mengharap agar diterima. 

Ketika mulai saat itu memenuhi hidup dengan taat".


Menurut Said bin Al-Musayyab, "Taubat nasuha ialah menasihati diri kerana telah bersalah dan patuh menuruti nasihat itu".


Al-Quraizhiy mengatakan bahawa untuk memenuhi perlengkapan taubat nasuha adalah dengan empat cara, iaitu memohon ampun dengan lidah, berhenti dari dosa itu dengan badan, berjanji dengan diri sendiri tidak akan mengulangi lagi, menjauhkan diri dari teman-teman yang hanya akan membawa terperosok kepada yang buruk sahaja.


Al-Junaidi Al-Baghdadi berpendapat lain iaitu beliau mengatakan bahawa "Jika seseorang telah taubat nasuha dia tidak akan ingat lagi pada kesalahan dan dosa-dosa yang telah lalu itu. Sebab kasih sayang dan cintanya telah tertumpah kepada satu jurusan saja, iaitu Tuhannya. Jika seseorang telah tertumpah kasih kepada ALLAH SWT, manakan ingat lagi kepada dosa yang telah lalu".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan