Mencari Redha Ilahi


16 Januari 2024

Storytelling

"Seronok melihat sahabat-sahabat menulis ala-ala storytelling, dan dapat pula banyak like." getus aku dalam hati.
.
Marah ke? Tak lah. Tumpang gumbira mereka berjaya. Aku perlu salahkan diri sendiri bukan orang lain.

Aku adalah mencuba menulis kaedah yang mereka guna tu, tapi macam tak menjadi.

"Memang tak menjadi pun, mana ada orang like storytelling kau!" Aduh, tiba-tiba satu suara bisikan membakar jiwa aku. Pedih.

Tak apa, aku cuba lagi storytelling beberapa tulisan.

Result masih saja sama. Tak nampak peningkatan.

Pening.

"Hah baru kau tahu kan. Sedar sikit ingat dah ada beberapa buku solo, kau dah hebat!"

Aduh, suara bisikan itu menampar lagi. Lebih perit rasanya.

Nasib baik aku tak melatah. Aku masih bertahan tak hangus dibakar kritikan.

Ting!

Tiba-tiba dapat satu idea.

Aku ada kenal seorang guru penulisan ini, dia memang gigih melatih orang untuk menulis.

"Cuba kau tanya dia." seperti ada hembusan nasihat bagaikan malaikan yang melintas.

Aku pun kumpul kekuatan dan hantar satu mesej. Tekan ayat baik punya:

"Adiguru ku, saya ada buat beberapa posting di FB. Kalau tuan ada ruang masa, mohon ziarah saya di sana. Saya cuba konsep storytelling. Masih mencuba.

Saya harap tuan dapat berikan komentar, apa lagi yang perlu saya baiki." End of mesej.

Sent.

Tunggu. 

Beberapa ketika, nampak ada blue tick.

Berdebar juga ni. Tapi tetap bersemangat nak belajar sesuatu dari adiguru.

Ting!

Talifon berbunyi tanda ada hantaran mesej yang masuk di HP saya. 

"Cuba buat storytelling yang simple dulu. Semudah cerita memuji salah seorang staf dalam perbuatannya yang tuan ingat di tempat dia mencari rezeki di tempat tuan.

Tentang perkongsian tok Aki di FB itu, cubaan tok pada dua perenggan awal ada ceritanya, tetapi nilai baik dipaksa ke atas tulisan. Ia menjadikan mesej kebaikan dipaksa ke atas pembaca.

Kesannya, ia menjadi berat dan terputus."

Alhamdullilah,

Saya dapat ilmu lagi. Saya pasti akan baiki cara persembahan storytelling saya.

Jap, jap.

Saya share sedikit lagi tips adiguru.

📍Perkara-perkara nostalgik ada kesan yang kuat dalam penulisan. 

Contohnya, bau ubat di farmasi mengingatkan si anak ketika 14 hari menjaga emak sebelum meninggal dunia.

Atau pun lihat buku sekolah, teringat buku nota menjadi 'burung' selepas dicampak dari tingkat dua.

Apa yang kita lihat, bau, rasa, dengar dan sentuh adalah modal dari langit agar tulisan kita tumbuh di bumi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan