Mencari Redha Ilahi


01 Jun 2010

Kebingungan

Adakah ini balasan Allah SWT kepada saya? Sebelum saya diberikan Allah SWT, pinjaman perkahwinan. Saya juga seperti orang lain. Berderet-deret kawan lelaki. Ada yang OK, Ada tak OK.Walaubagaimanpun saya tetap jaga diri. Jual Mahal. Sebab saya sayangkan mak, abah dan keluarga saya.

Imej bertudung labuh macam ustazah semasa sekolah. Tapi boyfriend berderet-deret. Itu kenangan sewaktu sekolah, tak boleh nak diubah dah. Biarkan berlalu.

Budaya "couple" sebelum berkahwin, saya tak sokong langsung. Pengalaman bercinta sebelum berkahwin tak best macam pengalaman bercinta lepas kahwin. Selepas berkahwin, walaupun tanggungjawab besar tetapi nikmat yang Allah SWT kurniakan lebih besar. Alhamdulillah,saya dapat nikmat tersebut meskipun ia cuma pinjaman sementara daripada Alllah SWT. Seronok tau. Hehehe.

Memanglah kita boleh memberi alasan pandai jaga diri, tapi syaitan lebih tahu apa kelemahan kita yang seringkali kita terlepas pandang.

Rezeki Allah SWT dah janjikan sejak azali lagi, apa nak takut. Utamakan Agama Islam dalam permilihan calon suami isteri. Tapi jangan dirayu kepada yang tak sudi, kelak merana badan. Doa dan solat sunat istikharah. Kalau Allah SWT kekalkan sebagai suami isteri, doa agar diberikan kelembutan kasih sayangNya di dunia dan akhirat. Seandainya dia cuma pinjaman Allah SWT buat kita, minta supaya dipisahkan dalam hubungan persahabatan dan persaudaraaan Islam dengan ketenangan. Insya Allah, tenang hati. Kalau dapat, OK. Kalau tak dapatpun OK. Apa yang kita nak, hati yang tenang. Betul tak?

Saya, adakah orang yang hendak?

Oh, tidak. Belum sampai masanya. Saya belum bersedia untuk berkahwin. Sesiapa yang nak kahwin dengan
saya perlukan kesabaran yang tinggi. Boleh jadi pembimbing dalam keluarga.

Walauapapun, yang baik itu daripada Allah SWT. Yang buruk itu kelemahan diri saya. Ada komen? Silakan.


Wallahhu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan