Mencari Redha Ilahi


04 Julai 2010

Tudung Pendek, Tudung Biasa @ Tudung Labuh.....Apa ertinya berjilbab ?

Apa ertinya bertudung ?

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, ‘hendaklah mereka melabuhkan jilbab ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali sebagai wanita baik agar mereka tidak diganggu.” (ayat 59 : surah Al-Ahzab)

Tudung yang dipakai itu perlu menutup dada kita.

Tapi sayang juga kalau kadang-kadang bila tudung itu ditiup angin. Allah, malunya.

Itu tak sengaja, tak mengapa..........

Jika di dunia ini Allah SWT telah menunjukkan keistimewaan Muslimah yang menutup aurat mereka dengan sebaiknya iaitu mudah dikenali sebagai wanita baik dan mereka tidak diganggu penjahat serta dihormati oleh orang ramai? Bagaimana pula kalau di Syurga nanti? Ya Allah.

Selagi pakaian tersebut menjaga aurat dengan sempurna (iaitu menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan),tudung yang dipakai menutup dada biarpun bukan dengan tudung labuh yang meleret-leret kerana tidak semua orang sesuai pakai tudung labuh, terutamanya orang rendah seperti saya yang tingginya cuma 142cm ini.

Saya ini biasa-biasa saja orangnya, Alhamdulillah. cuma saya bersyukur dengan hidayah Allah SWT kepada saya. Alhamdulillah.

Sedangkan bukupun kita sayang, kita balut, kita jaga dengan sebaiknya. Kita letak tinggi di atas rak. Inikan pula kedudukan kita sebagai wanita Muslimah.

Hmmmm. Fikir-fikirkanlah.

Lakukan sekarang, hijrah kepada kebaikan, insya Allah, pasti ada keberkatanNya. Wanita yang baik itu untuk lelaki yang baik. Itu janji Allah SWT kepada kita.

Doa, Usaha ikut syariat Allah SWT, dan Tunggu ajelah, 'dia' pasti datang. Insya Allah. Jika tidak di dunia ini, di akhirat nanti, insya Allah.

Dunia adalah perhiasan dan seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah.

Wallahhua'alam.

1 ulasan:

  1. * Penghargaan dan terima kasih buat Ustaz Mohamad Hafiz Ng San Sui kerana banyak membantu saya dalam pernulisan blog ini, kiranya dia ini "perunding syariah" untuk blog ini. http://www.hafizng.com

    BalasPadam