Mencari Redha Ilahi


15 Julai 2010

Hasrat di hati..........macam.dah dekat sangat tapi......

Seandainya cinta dijadikan hasrat di hati, ia tak boleh dipendam, merana jiwa. Doa kepada Allah SWT kerana Allah SWT telah meminjamkan kepada kita RahmatNya. Cinta itu anugerah Allah SWT. Tanpa cinta daripada ArRahman dan ArRahim itu siapalah kita sebagai hambaNya.

Mencari kekasih hati,cinta yang membuatkan kita sentiasa dekat kepadaNya.

Solat isthiharah, doa dan cakaplah kepada dia. Dia nak terima atau tidak, dia punya pasal. Be the brave. Redha sajalah. Kalau dia tak suka.... haihai, byebye.

Kalau suka sama suka, masuk meminang, kahwin.....ada hikmah di sebalik perjalanan cinta yang panjang, yang akan menguji cinta sebenar. sesiapa yang berjaya dalam ujian tersebut dialah suami solehin dan dia juga isteri solehah. Cinta yang sebenar, cinta selepas perkahwinan dan cinta yang meletakkan Allah SWT di atas.

Cuma sebagai hambaNya kita tidak diberitahu bila, siapa, di mana, kenapa, bagaimana ? Itu rahsiaNya .........doa, usaha, iman, ikhtiar, ikhlas, taqwa, tawakal, tawadhuk, tekad, tekun dan kepadaNya diserahkan. Amin.

Semoga ada jalan yang terbaik untuk jodoh beriman kepada Allah SWT itu datang menemui diri ini, Amin Ya Rabbal Al lamin. Siapa dia ?

Wallahhua'alam.

Semoga dia seorang yang beriman kepadaMu, Ya Allah.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum,
    Saudariku, dalam surat Arrum:21 ada 3 urutan, sakinah(ketenangan),mawadah(cinta kasih) dan warohma(di beri rahmat), tapi sebelumnya ada kata "ajwaj" pasangan/suami istri, jadi harus diikat dulu/nikah dulu, baru tumbuh 3 kata diatas.
    wallahu a'lam.

    BalasPadam
  2. Waalaikummussalam.

    Terima kasih dengan ulasan yang diberikan. Saya amat menghargainya. Wajib nikah dulu. pengalaman cinta sebelum dan selepas kahwin tak sama, saya lebih suka berkahwin. biarpun tanggungjawab yang bakal dipikul itu berat tapi pahala untuk sekecil-kecil kebaikan yang dibuat di antara suami dan isteri itu besar. Wallahhualam.

    BalasPadam