Mencari Redha Ilahi


27 Julai 2010

Tazkirahkan hati ini ketika kesepian.... hanya Dia ada menemaniku, insya Allah.

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaannya, diciptakan-Nya untuk pasangan hidup dari jenismu sendiri supaya kamu mendapat ketenangan hati dan dijadikan-Nya kasih sayang diantara kamu sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda kekuasaan-Nya bagi orang yang berfikir." (Q.S. Ar-Rum:21)

Hadist riwayat Abu Hurairah ra.: "Bahawa Rasulullah saw. bersabda: Seorang wanita janda tidak boleh dinikahkan sebelum dimintai pertimbangan dan seorang gadis perawan tidak boleh dinikahkan sebelum dimintai persetujuan. Para sahabat bertanya: Ya Rasulullah, bagaimana tanda setujunya? Rasulullah saw. menjawab: Bila ia diam.

“Apabila salah seorang dari kamu meminang seorang wanita maka tidaklah dosa atasnya untuk melihatnya, jika melihatnya itu untuk meminang, meskipun wanita itu tidak melihatnya” (HR. Imam Ahmad).

Rasulullah saw bersabda:"Iman yang sempurna adalah mencintai semata-mata kerana Allah, membenci semata-mata kerana Allah, menjadi kekasih Allah sebagai kekasihNya, dan membenci sesuatu yang dibenci-Nya."

Imam Ali bin Abi Thalib berkata: "Jadilah engkau sebagai sumber kebaikan dan maafkan kesalahan orang lain, kerana kamu melihat dan mendengar sendiri apa yang kamu perbuat. Jika kamu mencintai seseorang, cintailah dia biasa-biasa saja, kerana kamu tidak tahu bila kamu akan mencabut cinta itu.

“Seseorang itu tergantung agama temannya. Maka hendaknya salah seorang dari kalian melihat siapa temannya.” (HR. Ahmad dan Tirmidzi).

‎"Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (kahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin maka Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) dan Maha Mengetahui." (QS. An-Nuur [24]:32)

“Cintailah kekasihmu dengan biasa-biasa saja, karena boleh jadi suatu hari nanti dia akan menjadi sesuatu yang kamu benci,dan bencilah sesuatu yang tidak kamu sukai dengan biasa-biasa saja, karena boleh jadi suatu hari nanti dia akan menjadi sesuatu yang kamu sukai.” (HR.BUKHARI,ABU DAWUD,TIRMIDZI,DAN IBNU MAJAH,DARI ABU HURAIRAH).

"....dan dua orang yang saling mencintai karena Allah, mereka berkumpul dan berpisah karena-Nya...." (HR. Bukhari dan Muslim)

Sesungguhnya Allah pada hari kiamat nanti berfirman: 'Mana orang-orang yang saling mencintai karena keagungan-Ku? Hari ini Aku akan menaungi mereka dalam naungan-Ku karena pada hari ini tidak ada naungan lain, kecuali naungan-Ku.'" (Muslim)

‎"Tidak halal bagi seorang muslim mendiamkan saudaranya (sesama muslim) lebih dari tiga hari, bila bertemu keduanya saling berpaling. Orang yang terbaik diantara keduanya adalah orang yang pertama kali mengucapkan salam." (HR. Bukhari dan Muslim)

"Istri salehah adalah yang apabila engkau pandang menyenangkan, bila engkau perintah taat, dan bila engkau tidak berada di rumah memelihara kehormatan dirinya dan menjaga hartamu." (HR. Muslim)

‎"Dunia adalah kesenangan sementara, dan sebaik-baik kesenangan dunia adalah wanita solehah." (HR. Muslim)

"Dinikahi wanita itu karena empat perkara, karena hartanya, kedudukannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah yang berpegang teguh pada agama niscaya engkau berbahagia." (HR. Bukhari-Muslim)


.....jatuh cinta lagi, aku sudah jatuh cinta.....

Siapa yang hendak kahwin dengan saya? hahahahaha, doa-doakanlah agar saya dapat seorang suami yang beriman kepada Allah SWT dan dapat membimbing saya kepada Allah SWT, insya Allah.

Wallahhualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan