Mencari Redha Ilahi


12 Mac 2024

6 Cara Supaya Tidak Ditimpa Ketakutan & Kesedihanp

 [6 Cara Supaya Tidak Ditimpa Ketakutan dan Kesedihan: Ibrah Ayat لا خوف عليهم ولا هم يحزنون dalam Surah al-Baqarah]


Terima kasih kepada Tadabbur Centre kerana membuka peluang untuk kami tadabbur ayat-ayat tentang لا خوف عليهم ولا هم يحزنون.


Selepas sesi pertama bersama Ustaz Syahmi Syazeril tadi tentang ayat 38 surah al-Baqarah, ia menyebabkan saya tidak boleh duduk diam. Saya cari dan terus mencari tentang ayat-ayat ini. Perasaan ingin tahu lebih dalam tentang ayat ini.


Menurut Ibnu Kathir dalam tafsirnya, خوف merujuk kepada ketakutan apa yang akan berlaku di akhirat dan حزن pula merujuk kepada kesedihan terhadap apa yang menimpa di dunia.


Di dalam Surah al-Baqarah, kita akan mendapati ada 6 kali berulang ayat لا خوف عليهم ولا هم يحزنون. Ayat ini terkait rapat dengan emosi manusia iaitu emosi takut dan sedih.


Cuma persoalannya bagaimana cara untuk keluar atau berdamai dengan emosi ini mengikut petunjuk daripada ayat-ayat al-Quran? Apakah cara atau amalan yang perlu dibuat supaya kita tidak ditimpa ketakutan dan kesedihan.


Antara cara yang digariskan melalui ayat dalam surah al-Baqarah antaranya:


1- Mengikut petunjuk iaitu al-Quran.


{ قُلۡنَا ٱهۡبِطُواْ مِنۡهَا جَمِيعٗاۖ فَإِمَّا يَأۡتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدٗى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ }

[Surah Al-Baqarah: 38]


Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".


2- Beriman kepada Allah dan hari akhirat serta melakukan amal soleh


{ إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱلَّذِينَ هَادُواْ وَٱلنَّصَٰرَىٰ وَٱلصَّٰبِـِٔينَ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ وَعَمِلَ صَٰلِحٗا فَلَهُمۡ أَجۡرُهُمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ وَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ }

[Surah Al-Baqarah: 62]


Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.


3- Menyerahkan diri kepada Allah dan melakukan sebaik amal


{ بَلَىٰۚ مَنۡ أَسۡلَمَ وَجۡهَهُۥ لِلَّهِ وَهُوَ مُحۡسِنٞ فَلَهُۥٓ أَجۡرُهُۥ عِندَ رَبِّهِۦ وَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ }

[Surah Al-Baqarah: 112]


(Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar) bahkan sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang ia pula berusaha supaya baik amalannya, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.


4- Membelanjakan harta dan tidak mengungkit pemberian


{ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ثُمَّ لَا يُتۡبِعُونَ مَآ أَنفَقُواْ مَنّٗا وَلَآ أَذٗى لَّهُمۡ أَجۡرُهُمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ وَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ }

[Surah Al-Baqarah: 262]


Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (ugama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya), dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.


5- Menginfakkan harta siang dan malam dalam keadaan sembunyi atau terbuka


{ ٱلَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمۡوَٰلَهُم بِٱلَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِ سِرّٗا وَعَلَانِيَةٗ فَلَهُمۡ أَجۡرُهُمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ وَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ }

[Surah Al-Baqarah: 274]


Orang-orang yang membelanjakan (mendermakan) hartanya pada waktu malam dan siang, dengan cara sulit atau terbuka, maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, serta mereka pula tidak akan berdukacita.


6- Beriman, beramal soleh, mendirikan solat, tunaikan zakat


{ إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ لَهُمۡ أَجۡرُهُمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ وَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ }

[Surah Al-Baqarah: 277]


Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.


Insyaallah menantikan sesi seterusnya esok untuk kupasan ayat kedua bertemakan لا خوف عليهم ولا هم يحزنون.


Semoga Allah sentiasa mengilhamkan idea dan refleksi yang lebih baik semasa kita tadabbur al-Quran pada bulan Ramadan ini.


Nik Fatma Amirah


#NFTadabburRamadan2024

Tiada ulasan:

Catat Ulasan