Mencari Redha Ilahi


05 Mei 2011

Otak......hati.........ke mana?

Si jantung hati, oh si jantung hati
seperti pernah kita semua dengari ia
dah hafalpun
sebuah lagu
tapi masihkah kau ingat berapa kali ia berdegup
entahlah
aku sendiripun tak tahu
apa yang kaufikirkan sekarang?
apa adanya otak?
hanya ada sekeping isi tapi panjangnya
oh, siapa tahu destinasi fikirmu itu akhirnya ke mana
tenungmu, renungmu
kadang-kadang tu
tertawa sendiri
terkenang saat manis bersama kekasihmu
namun adakah kau sendirian
tenungkan nasibmu di sejadah
tidak, sebenarnya kau tidak bersendirian di situ
kecaman soalan berlegar di hati, banyakkkkk.....
"jahatkah aku ini bagai musuhnya syaitan padaku,
"baikkah aku ni sebagai hamba Tuhan mendambakan keampunan Rahmatullah?
atau pencinta Rabbulalamin "
entahlah......
ke mana tujumu nanti
syurga atau neraka?
siapa temanmu di kubur?
si dia..........siapa tu...
kau ketuk pintu yang mana satu?
nanti dulu......
kau nak masuk rumah yang mana?
rumah yang penuh ulat berbisa, siksanya oh sakit
juga tempat gelap lagi kelam tak bercahaya
bersama soal Mungkar, Nakil atau siksaan Zabaniah

apa ada di dunia ini hanya pinjaman buatmu, rumahmu
tiada nilai di sisi Tuhan
walau ia sebesar dan seindah Taj Mahal
buatlah, rebutlah kemewahan dunia itu
jangan diupa habuanmu di akhirat sana tauuuuuu

nak tahu apa yang aku inginkan?
cukuplah sekadar bilik untuk aku menghambakan diriku padaNya
pustaka penyimpan ilmi hidayahNya yang dikurniakan untukku
untuk aku hadiahkan buat siapa saja yang inginkan ilmuku
akan ku jadikan setiap detik itu bagai zikrullah
sujudku padaNya sebagai hambaNya
tak lain tak bukan kenyataan itu?

kerna satu sebab saja tau.......
si Dia telah membebaskan dan memerdekakan aku di dunia ini
yeahhhhhh, bestnyer......

nantikan episod seterusnya, insya Allah, tungguuuuu.........

3 ulasan:

  1. buat sendiri ke nih?? haha, buley jdi komposer lgu nih.. http://asyrafinewz-asyrafinewz.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah, terima kasih. Sebenarnya masa tu saya tengah stres dengan kerja. Untuk meredakan sedikit stres tu. Kadang-kadang idea tu datang merapu-rapulah sikit. Alhamduillah, boleh dikatakan 90 % sajak , saya menulis ketika stres bukannya waktu senang-lenang. kalau saya menulis waktu tenang, kadang-kadang tu tak ada langsung idea yang keluar. Untuk pernulisan cerita biasa bolehlah, Alhamdulillah. Alhamdulillah, itulah hidayah yang Allah Subhanallahtaala berikan kepada saya.

    BalasPadam